آیین نامه آموزشی
دبیرستان پیشگام
الف – نظام امتحانات
در نظام ارزشیابی دبیرستان پیشگام آموخته ها و عملکرد دانشآموزان در قالب دو نوع ارزشیابی به طور مستمر و همه جانبه و با استفاده از تکنیکها و روشهای مختلف امتحان گیری مورد ارزیابی کمی قرار میگیرد.
امتحانات در این واحد در دو سطح داخلی و منطقهای برگزار میگردد.
امتحانات منطقهای: در دو نوبت دی و خرداد برگزار و سوالات این امتحانات در سطح کتابهای درسی و مطابق با بودجه بندی اداره آموزش و پرورش طرح میشود. در صورتی که نمره سالانه دانش آموزی در یک درس کمتر از 10 باشد تجدید منطقه ای محسوب شده و باید در امتحانات شهریور ماه نمره قبولی کسب کند.
امتحانات داخلی: به صورت مستمر و در 4 نوبت برگزار میشود و نمرات آن با توجه به پرسش های کلاسی و آزمون های هفتگی در پایان هر دوره به صورت کارنامهای مجزا به ولی دانشآموز ارائه میشود.
امتحانات داخلی 1 به صورت مستمر و در زنگ آزمون در ماه مهر و آبان برگزار می شود. امتحانات داخلی 2 در قالب امتحانات میان ترم و از اول آذر برگزار می شود. امتحانات داخلی 3 به صورت مستمر و در زنگ آزمون در ماه بهمن و اسفند برگزار می شود. امتحانات داخلی 4 در قالب امتحانات میان ترم و از اول اردیبهشت برگزار می شود.
در صورتی که نمره سالانه دانش آموزی در یک درس کمتر از 14 باشد تجدید داخلی محسوب شده و باید در امتحانات شهریور ماه نمره بالای 14 کسب کند.
امتحانات تستی: دانشآموزان در طول سال تحصیلی علاوه بر امتحانات داخلی و رسمی در مجموعه آزمونهای هماهنگ تستی در سطح کشور شرکت میکنند و آموختههای خود را بین دانشآموزان سایر مدارس کشور محک میزنند. درصد دانش آموزان در این آزمون ها بخشی از نمره مستمر نیمسال اول و دوم را شکل می دهد.
ب – نظام تمرین و تکلیف
در طول سال با صلاحدید مشاور پایه به دانشآموزان فرمهایی برای ثبت ساعات انجام تکالیف و وظایف درسی ارائه میشود که دانشآموزان میبایست پس از پرکردن فرمها جهت کنترل آن را به مشاور پایه تحویل دهند.
این فرمها همچنین به منزله رابط میان خانه و مدرسه نیز می باشد و والدین می توانند در صورت لزوم از این فرمها برای ارتباط با مسئولین مدرسه استفاده نمایند.
در صورت عدم انجام تکلیف توسط دانش آموز، علاوه بر کسر از نمره انضباط موضوع بوسیله پیامک از سوی مشاور پایه به اطلاع والدین می رسد و در صورت تکرار بیش از 3 بار والدین دانشآموز جهت انجام مشاوره حضوری و ارائه راهکارهای عملی جهت جلوگیری از تکرار موارد مشابه به مدرسه دعوت میشوند.
برای همه دروس علاوه بر تمرینات کتاب ، کتاب های کار و تمرین در نظر گرفته شده است که دانش آموزان علاوه بر تمرینات کتاب این تمرینها را نیز در منزل حل کرده و در کلاس، رفع اشکال می کنند.
جهت موفقیت تحصیلی توصیه می شود دانش آموزان برای کار در منزل معادل 1 تا1.5 برابر زمان آموزش هر درس در مدرسه وقت اختصاص دهند.
ج – نظام اطلاع رسانی به اولیاء
در طول سال 4 کارنامه داخلی و 2 کارنامه منطقهای و 7 کارنامه آزمون های جامع تستی به اولیای محترم تحویل می شود و در صورتیکه موارد قوت یا ضعفی وجود داشته باشد به ایشان اطلاع داده می شود. بعد از ارائه هر کارنامه نتایج به دست آمده توسط دانشآموز، ولی دانشآموز و مشاور پایه مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و دلایل ضعف دانشآموز مشخص شده و سعی میشود با برنامهریزی مناسب این موارد برطرف گردد.
تاریخ تحویل کارنامه های داخلی هفتة سوم آبان ماه، هفتة چهارم آذر ماه، هفتة چهارم اسفند ماه و هفتة سوم اردیبهشت ماه و تاریخ تحویل کارنامه های منطقه ای هفته اول بهمن ماه و هفته چهارم خرداد ماه خواهد بود.
همچنین در طول سال 7 نوبت آزمون تستی هماهنگ با سایر مدارس و با همکاری موسسه مرآت برگزار میگردد که کارنامه این آزمونها به همراه نمودارهای پیشرفت دانش آموز به وی تحویل می شود.
مهمترین شاخص وضعیت آموزشی هر دانشآموز رتبة وی در پایه مذکور می باشد که ذیل هر کارنامه درج میگردد.
اولیاء محترم باید با کمال دقت پیگیر مسائل آموزشی فرزندان خود باشند و در صورت بروز مشکلاتی در امر تحصیل فرزند خود فوراً مراتب را به مسئول پایه اطلاع دهند تا بررسی وضعیت دانش آموزان بهتر و سریع تر انجام گیرد. نمرات داخلی دانشآموزان به صورت ماهانه از لیست دبیران در دفتر مسئول پایه ثبت می شود. اولیاء محترم میتوانند در صورت لزوم به مسئول پایه مراجعه و از وضع تحصیلی فرزند خود مطلع گردند.
د- نظام تشویق
طرح هماهنگ تشویق با هدف اصلی ایجاد و هماهنگی کامل میان ابزارها و رویههای مختلف تشویق، به صورت گسترده و در سطح دانشآموزان پایههای مختلف اجرا میگردد.
در این طرح دانشآموزان بابت هر نوع فعالیت و موفقیت آموزشی– فرهنگی خود امتیازی دریافت میکنند و پس از جمعآوری این امتیازات میتوانند به دلخواه از جوایز متنوع و متعدد موجود در بانک جوایز بهرهمند شوند.
بخشی از فعالیتهایی که منجر به کسب امتیاز میشود عبارتند از: کسب رتبه در امتحانات داخلی و منطقهای، کسب رتبه در آزمونهای تستی هماهنگ، کسب رتبه در مسابقات فرهنگی ـ هنری ـ ورزشی، پیشرفت درسی، فعالیت کلاسی، شرکت در برنامههای مدرسه به صورت فعال، منظم بودن، کوشا بودن، خوش اخلاق بودن و ...
ه- نظام کلاس های تابستانی
با توجه به حجم سنگین دروس دورة متوسطه 2 و نیز رقابت شدید دانشآموزان در این مقطع، باید اذعان داشت که تابستان فرصتی است که نباید از آن غافل شد.
در حال حاضر، دبیرستان پیشگام همانند مدارس مطرح تهران، فعالیت های خود را از تابستان آغاز می نماید و با این کار اهداف زیر را دنبال می کند:
1- آشنایی متقابل دانش آموز و مدرسه قبل از شروع سال تحصیلی و تسریع ایجاد رابطه در طول سال تحصیلی
2- پر کردن اوقات فراغت دانش آموز با برنامه هایی که با امر تحصیل او همسو باشند و او را در این راه یاری کنند.
3- جلوگیری از افت فعالیت آموزشی در اثر عدم حضور طولانی مدت دانشآموز در مدرسه در ایام تعطیلات
4- تقویت بنیه علمی دانش آموز در دروس پایة سنوات گذشته
5- هم سطح کردن توان علمی دانشآموزان پایة گذشته و آمادهسازی آنها برای سال تحصیلی جدید
دبیرستان پیشگام جهت نیل به اهداف فوق، پایگاه تابستانی خود را طی مدت 7 هفته از نیمه دوم تیرماه تا پایان مردادماه برگزار میکند و حضور کلیه دانشآموزان در این کلاسها الزامی است. بدیهی است پس از پایان دورة تابستان از محتوای کلاسها امتحان برگزار شده و نمره این امتحانات بخشی از نمره امتحانات داخلی اول را شکل میدهد.