کلاس مهارتهای زندگی-مهارت روابط بین فردی  

کلاس مهارتهای زندگی-مهارت روابط بین فردی

دبیرستان پیشگام

اهداف آموزشي :

1 -آشنايي شركت كنندگان با مفهوم كار گروهي ، مزايا و معايب آن.

2-آشنايي شركت كنندگان با گزيده اي از الگوهاي كار در گروه.

3- افزايش مهارتهاي شركت كنندگان جهت عضويت و رهبري گروهها.

4-آشنايي با مشكلات شايع در گروهها و راه مواجهه با آنها.

درسهايي از غازها:

1-همانگونه كه يك غاز بالهاي خود را باز و بسته مي كند، يك محرك جهت حركت پرنده جلويي ايجاد مي كند. با حركت در دسته هاي V شكل، دسته غازها 71% بيش از حالتي كه يك غاز به تنهايي حركت مي كند را مي پيمايد.

  درس :

افرادي كه در يك مسير مشترك حركت مي كنند و حس يك وحدت را دارند، مي توانند سريع تر و آسان تر به جايي كه مي خواهند برسند .

-هر گاه يكي از غازها، از حالت V خارج مي شود، به سرعت احساس سقوط مي كند و سعي مي كند هر چه سريع تر به شكل V جهت استفاده از مزاياي آن و نيز قدرت بالا برنده دسته پرندگان برگردد

درس:

قوت، قدرت و ايمني سه فاكتوري است كه در سايه حركت باجمعي كه باما مسيرمشتركي دارند احساس مي كنيم .

3-هنگامي كه غاز پيشرو خسته مي شود جاي خود را به غاز تازه نفس ديگري مي دهد و خود داخل دسته مي رود  

درس :

در كارهاي سخت نياز به تشريك مساعي وجود دارد .

4-غازهايي كه در عقب تر دسته قراردارند، با صداهايي غازهاي جلويي را تشويق و حمايت مي كنند تا سرعت بالاي دسته حفظ شود .

درس:

اعضاي گروهها نياز به حمايت و دلگرمي ساير اعضاي گروه دارند .

  5-هنگامي كه يك غاز بيمار يا مجروح مي شود،دو غاز های ديگر از حالت V همراه او خارج مي شوند ، تا هنگامي كه غاز مجروح به سلامت برگردد، سپس به سرعت خود را به گروه مي رسانند .

درس:

در زمان گرفتاري ها نياز به يكديگر داريم .

تست بلبین

هر فرد دارای خصوصیات رفتاری مختلفی است، اما با توجه به مجموع رفتارهای یک فرد می توان یک نقش را  به عنوان نقش غالب رفتاری وی در نظر گرفت. با توجه به این موضوع در کار تیمی اعضای تیم دارای نقش های متفاوتی هستند . بلببین اولین کسی بود که به شناسایی نقش های عمده موجود در یک تیم پرداخت . به نظر بلبین تیمی را می توان به معنای واقعی کلمه تیم نامید که تمامی نقش های اصلی را دارا باشد. بلبین 8 نقش عمده را برای اعضای یک تیم مطرح کرد . این نقش ها عبارتند از1- مجری، 2 - هماهنگ کننده، 3- به فعل درآورنده، 4 - ایده یاب، 5- منبع یاب، 6 - ارزیاب، 7- عضو فعال در گروه و8-  تمام کننده .

هدف از طراحی تست بلبین شناسایی نقش های هر فرد در تیم است. این تست شامل 7 تست 8 قسمتی است . تکمیل کننده تست می بایست 10 امتیاز را بین هشت قسمت هر سؤال تقسیم نماید . در این قسمت باید سعی شود به مواردی که با خصوصیات رفتاری فرد تطابق بیشتری دارد امتیاز بالایی داده شود. همچنین تأکید می شود تست را با توجه به خصوصیت فعلی رفتاری شان تکمیل کنند و نه با هدف¬های رفتاری و ایده¬آل¬های خود .
در ضمیمه این توضیح برگه توضیحات نقش های بلبین که نقش های مطرح شده فوق را معرفی می کند، تست بلبین، پاسخنامه تست و کلید تست آورده شده است

آزمون نقش یابی در تیم

تست بلبین

10 امتیاز را در هر سؤال طوری تقسیم کنید تا رفتار شما را در تیم توجیه کند. این 10 امتیاز را می توانید به چندین جمله یا یک جمله اختصاص دهید. مجموع امتیازات جملات می بایست 10 شود. امتیازی که به هر جمله داده می شود می تواند از صفر تا 10 باشد. دقت کنید که در امتیاز دهی از اعداد اعشاری استفاده نکنید.

 

1-  زمانی که در یک کار تیمی شرکت می کنم:

الف) من برای نظارت روی یک کار سازماندهی شده مورد اعتماد دیگران هستم.

ب)من همیشه متوجه نکات ظریف و از قلم افتاده ای می شوم که دیگران به آن توجهی نکرده اند.

ج)زمانی که ببینم جلسه گروه از مسیر اصلی و مورد بحث خارج شده است، به شدت واکنش می دهم.

د)دارای ایده ها و افکار نو هستم.

ه) بدون پیشداوری و تعصب می توانم راجع به تمام پیشنهادها(پیشنهادات خوب یا بد) اظهار نظر کنم.

و)من در درک ایده های جدید و گسترش آنها بسیار تیز هستم.

ز) من استعداد سازماندهی کردن افراد را در یک تیم دارم.

ح) همیشه حاضرم از پیشنهادات خوبی که به حل مشکل کمک می کند، پشتیبانی کنم.

 

2-  احساس رضایت من از شرکت در کار گروهی به دلیل زیر است:

الف) می توانم در اتخاذ تصمیمات، تأثیر گذار باشم.

ب) وقتی روی کار تمرکز کنم، احساس می کنم خودِ واقعیم هستم.

ج)کمک به هم تیمی هایم در حل مشکل برایم اهمیت دارد.

د)من خیلی دوست دارم با گزینه های مختلف منتقدانه برخورد کنم.

ه) من تمایل دارم روش خلاقانه ای برای جل مشکلات در تیم بکار ببرم.

و) من از نزدیک کردن نظرات به یکدیگر لذت می برم.

ز) من بیشتر دوست دارم برای مسائل راه حل های عملی ارائه دهم.

ح) از تجزیه و تحلیل نظرات و سبک و سنگین کردن گزینه های مختلف لذت می برم.

 

3-  زمانی که تیم سعی می کند یک مشکل مشخص و پیچیده را حل کند:

الف) من به مواردی که ممکن است مشکل از آنجا ناشی شده باشد نگاه می کنم.

ب) من در ارزیابی ایده ها، دیدگاه های بلند نظر و دوراندیش را به راه حل فوری و زود گذر ترجیح می دهم.

ج) من دوست دارم قبل از انتخاب، پیشنهادها را کاملاً بررسی کنم.

د) من توانایی تعیین نقش و بکارگیری افراد را در گروه دارم.

ه) علی رغم وجود فشارها و مشکلات با ثبات به پیش می روم و از مقصد اهدافم منحرف نمی شوم.

و) جهت رسیدن به ایده های جدید و ایجاد تحرک، بحث های جدیدی را دامن می زنم.

ز) اگر لازم باشد حاضرم برای پیشبرد نظراتم در مقابل مخالفت های دیگران تأکید و اصرار کنم.

ح) آماده ام تا هر زمانی که کمکی از دست من بر می آید انجام دهم.

 

 

4-  در مسائلی که در کار گروهی با آن روبرو می شوم:

الف) تا اهداف من مشخص نباشد، نمی توانم دست به کاری بزنم

ب)علاقه دارم به نقطه نظراتم در جلسات اهمیت داده شود.

ج) من می توانم با افراد مختلف به خوبی کار کنم.

د) من می توانم مسیری را برای پیگیری طرح های مورد علاقه ایجاد کنم.

ه) معمولاً می توانم برای رد کردن یک پیشنهاد مواردی را بیابم.

و) من ایده هایی را در مواردی که دیگران مسائل را بی ربط ارزیابی می کنند، مطرح می کنم.

ز) مشغول بودن در کار تیمی برایم اهمیت دارد و مرا راضی و قانع می کند.

ح)علاقه دارم با افرادی که حرفی تازه برای گفتن دارند، بهتر آشنا شوم.

 

5-  اگر به یکباره وظیفه ای بر عهده ام گذاشته شود که باید آن را در زمان محدود انجام دهم و با افراد ناشناس رورو شوم:

الف) اغلب احساس می کنم که تصورات من با کار در گروه باطل می شود.

ب) توانایی متقاعد کردن دیگران را دارم.

ج) احساساتی شدن من به ندرت می تواند جلوی قضاوت عادلانه مرا بگیرد.

د) تلاش می کنم یک ساختار مؤثر طراحی کنم.

ه) می توانم با افرادی با توانمندی های مختلف و نظرات متفاوت به خوبی کار کنم.

و) از نظری که به هدف گروه نزدیک است، علی رغم مخالفت دیگر اعضای گروه، حمایت می کنم

ز) معمولاً افرادی را در گروه با یک دانش منحصر به فرد شناسایی می کنم.

ح) من می توانم در افراد گروه حس اضطرار را القاء کنم.

 

6-  زمانی که بدون آمادگی قبلی درخواست می شود تا پروژه جدیدی را انجام دهم:

الف) من در اطراف موضوع، طرح ها و ایده های ممکن را جستجو میکنم.

ب)من ترجیح می دهم قل از اینکه پروژه جدیدی را آغاز کنم، کاری را که در حال حاضر دارم به صورت کامل اجرا کنم.

ج) برای حل مشکل و پیش رفتنِ کار، یک روش با تجزیه و تحلیل دقیق در نظر می گیرم.

د) می توانم خودم را برای اینکه اگر لازم باشد دیگران را در کار داخل کنم، متقاعد کنم.

ه) می توانم نگاهی مستقل و خلاقانه به وضعیت های موجود داشته باشم.

و) در مواقعی که انجام کاری نیاز باشد خوشحال می شوم رهبری گروه را بر عهده گیرم.

ز) جواب من به ابتکارات و ایده های هم تیمی هایم مثبت است.

ح) اگر اهداف به صورت واضح تعریف نشده باشد، به سختی می توانم پروژه ای را انتخاب کنم.

 

7-  در حین همکاری در پروژه گروه:

الف) فکر می کنم در زمینه دسته بندی و خلاصه کردن نظرات استعداد خوبی دارم.

ب) معمولاً زود قضاوت نمی کنم و قضاوت من به حقیقت نزدیک است.

ج) داشتن روابط اجتماعی وسیع و گسترده در شیوه کارم، برایم اهمیت دارد.

د) چشمان تیزبینی برای دیدن جزئیات در کار دارم.

ه) تلاش می کنم تا در جلسات گروهی به اهدافم برسم.

و) می توانم ببینم که چگونه تکنیک ها و ایده های جدید می توانند در روابط جدید استفاده شوند.

ز) تصمیم گیری من با در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی مسأله صورت می گیرد.

ح) قدرت کنار آمدن با دیگران را دارم و برای تیم تلاش زیادی می کنم.

خلاصه وظایف و نقش های گروهی بر اساس تست بلبین

 

 

نقش

نماد

ویژگیهای معمول

ویژگیهای مثبت

ضعف های قابل پذیرش

مجری

IMP

محافظه کار بودن

وظیفه شناس بودن

پیش بینی پذیر بودن

توانایی سازماندهی کردن

عملگرا بودن

قضاوت صحیح داشتن

سخت کوش بودن

انضباط درونی

انعطاف پذیر نبودن

عدم پاسخگویی به ایده های ثابت نشده و یا بررسی نشده

هماهنگ کننده

CO

آرامش داشتن

اعتماد به نفس داشتن

بر خود کنترل داشتن

دارا بودن ظرفیت برای برخورد مناسب و استقبال از ایده ها و استعدادهای بالقوه شرکت کنندگان در جلسه بدون داشتن تعصب و پیش داوری

بی طرف بودن

عدم لزوم هوشمندی و خلاقیت بیش از حد عادی(نرمال)

به فعل درآورنده

SH

وفق پذیر

نظر دهنده

پرجنب وجوش و پر انرژی

داشتن انگیزه و آمادگی برای مقابله و به چالش کشیدن نیروهای جبری و عدم دستیابی به موفقیت مقطعی و خودفریب و خود خشنود نبودن

مستعد برافروخته شدن، خشمگین شدن و از دست دادن طاقت

ایده یاب

PL

تک رو بودن و فردگرا بودن

جدی بودن و دارای عقاید

 غیر معمول

با هوش و نابغه بودن

ابتکار عمل داشتن و دارای علم و آگاهی کافی بودن

در ابرها سیر کردن و متمایل به نادیده گرفتن جزئیات و تشریفات عملی و کاربردی موضوع

رسیدگی کننده منابع

RI

برون گرا بودن، اشتیاق داشتن و کنجکاو بودن و

 فصاحت کلام داشتن

داشتن ظرفیت کافی برای برقراری ارتباط با دیگر افراد و کشف هر چیز تازه. توانایی برای مقابله با چالش ها

امکان از دست دادن اشتیاق در کار به محض از میان رفتن انگیزه اولیه

ارزیاب

ME

هوشیار

غیر احساساتی

محتاط

توانایی قضاوت کردن

بصیرت داشتن بر موضوع

و کله شق بودن

عدم توانایی در القاء و یا ایجاد انگیزه

برای دیگران بودن

عضو فعال در گروه

TW

متمایل به اجتماع و رفتارهای اجتماعی

دارای رفتار متعادل

دقیق، تیزبین و حساس

داشتن توانایی پاسخگویی به افراد و تطابق با موقعیت های گوناگون و ارتقاء روح کار گروهی

غیر قاطع بودن در لحظات بحرانی

تمام کننده

CF

زحمتکش، منضبط و

وظیفه شناس بودن

داشتن ظرفیت برای

پشت سر گذاشتن بحران ها

کمال طلب بودن

تمایل برای نگران شدن در مورد مسائل کوچک و بزرگ

بیزار از سر هم کردن کارها





     
 
 
نقشه سایت